את המאמר אני מקדיש:

לאורי תמיר שחגג השבוע בר מצווה, אני מברך את את ההורים, עירד, אשרת והילדים אודל ויהונתן, את הסבים והסבתות היקרות שוש ודן, מוטי וברכה, שיזכו לרוות ממנן נחת.  

לזוג המדהים, שזכיתי לחתן אתמול בערב, ובחופה הם למדו את הפסוק: ״עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד״. אז לכם, אביגיל ושניר סעדיה, מזל טוב גדול והרבה כוח.

ברכה גדולה ומזל טוב לאריאל דויד ולנאיה יונה, שניהם חוגגים את יום הולדתם היום, מזל טוב הרבה כוח לעשייה נכונה.  

אני מברך את אילן יעקובוביץ בהרבה מזל טוב ליום ההולדת שלו ושתראה נחת מגל המדהימה. 

 

פרשת מַּטּוֹת־מַסְעֵי 

״נתחיל את המאמר ממקום אחר, ומשם נתחבר למאמר. כולנו במסע חיינו נתקלים בקשיים ושמים אותם בצד כי אין לנו כוח להתעמת איתם, או שאין בנו את הכוח להשתחרר מכבלים אלו. למעשה זו פעולה בדיוק כמו אדם שנודר נדר, אם כל אחד יביט פנימה לתוך עצמו יראה כמה קשה לשחרר את הקושי, למרות שלא צריך אותו. צריך להתחיל תהליך של טיפול כדי לשחרר את הקושי הבין אישי  (קושי בין-אישי מתייחס לקשיים שיש לאדם ביצירת קשרים משמעותיים ושמירה עליהם, או בקונפליקטים שיש לו עם אנשים קרובים).

מכאן הסיפור ידוע – אם אנשים היו מבינים שיש יום אחד בשנה שיש לו את המסוגלות הרוחנית אנרגטית לשחרר אותם מהכבלים שקיבלו על עצמם, היו מגיעים אלפים ליום זה, שהוא יום הכיפורים שעליו נאמר: ״כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי יְהוָה תִּטְהָרוּ״.

לפני שאנו נכנסים ליום כיפור אנחנו משתחררים מכל מחויבות שלקחנו על עצמנו בגלל הקושי שהינו באותו הזמן ופשוט אומרים: ״כָּל נִדְרֵי וֶאֱסָרַי וּשְׁבוּעֵי וַחֲרָמֵי וְקוֹנָמֵי וְקִנּוּסֵי״, בעברית, כל הנדרים והאיסורים והשבועות שנדרנו אסרנו על נפשנו להיות בקרבת המקום או בקרבת אדם  מסוים מיום כיפורים זה ועד יום כיפורים הבא עלינו לטובה, בכולם אני מתחרט עליהם, כולם יהיו מותרים, מחולים, בטלים ומבוטלים, לא מאושרים ולא קיימים. נדרי אינם נדרים, איסורי אינם איסורים, ושבועותי אינן שבועות.

כל זה טוב ויפה הבעיה הגדולה היא כוחו של הרגל – power of habit, שהוא חזק מאיתנו, אנשים לא מבינים שהם הבריאו מזמן ורק כוח ההרגל מחזיר את הקושי לחייהם. לכן נדרשת הכנה גדולה להגיע ליום כיפור כדי לשחרר אותנו מכל ההרגלים שלקחנו על עצמנו והפכנו אותם לנדר או שבועה, בדרך כלל ההכנה מתחילה מראש חודש אלול ומסתיימת בערב יום כיפור. עכשיו נחזור למאמר ונקרא אותו בנחת.

הפרשה הכפולה מטות־מסעי, בסוף ספר במדבר, מסכמת ארבעים שנות נדידת עם ישראל במדבר. בתוך הפרשה ישנה העברת מנהיגות אל הדור הצעיר שיכנס לארץ ישראל. ועל חלוקת הארץ בין שבטי ישראל. ניקח לדוגמא את בני ראובן, גד וחצי שבט מנשה ונראה כאן את הרצון לשוויון בנטל.

משה רבינו מבין שהשבטים שכבר זכו בנחלה – ישתתפו בהמשך המלחמה על הארץ עד להשלמתה. מי שנהנה מהפירות של נצחונות קודמים חייב לתרום את זמנו ובמקרים מסוימים להסתכן בגופו כדי לאפשר את הניצחון הבא. משה רבינו מלמד את עם ישראל במדבר ואותנו היום, שכל סביבה שיש בה אנשים צריך שתהיה הסכמה הרחבה לעומת ראייה צרה.

——-

בתורה אנו מוצאים שתי דרכים בהן אדם יכול לחייב את עצמו לאיסור או למעשה באופן שיחייב אותו לעמוד בהתחייבותו: שבועה ונדר. בשתיהן הופך האדם דבר מותר – לאיסור, או דבר רשות – לחובה. אך יש כמה הבדלי דינים ביניהן, שיש לעמוד על שורשם, ועוד קודם לכן יש להבין מדוע בכלל נתנה התורה לאדם כוח להוסיף איסור מעצמו.

הבדלי הדינים בין שבועה לנדר הם:

שבועה אינה תופסת בלי שמו של הקב״ה, ואילו בנדר אין מקום כלל להזכרת שמו של הקב״ה.

שבועה אינה תופסת ואינה חלה על דבר האסור או על דבר מצווה, אלא רק על דבר רשות, ואילו נדר חל על כל סוגי המעשים. שבועה ונדר יכולים להיות מופרים בכל המקרים והאופנים על ידי אדם חכם.

מי שמערכת ערכיו מעורערת, קשה לו לשלוט ביצריו, ופיו וליבו אינם שווים, צריך להקיף עצמו באיסורים ונדרים, ומכל דבר המפתה את מוסריותו ויצריו.

בפרשה זו נסללת לאדם הדרך להתמודד עם אירועים קשים שמפריעים לו זמנית.ישנם איסורים מהותיים בתורה שעל האדם להתרחק מהם באופן קבוע, אך במהלך הדרך יש גורמים ומאורעות המקשים על האדם בעבודתו האישית, אותם הוא אוסר על עצמו, לתקופה ולזמן מוגבל.

נאמר בפרשה ״לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה-ברית כרותה לשפתיים לכרות״. ברית עם המילים, כשאנו קובעים פגישה עם אדם אחר אנו צריכים לכבד את הזמן שלו, ואם אנו לא יכולים להגיע אז פשוט להודיע לו, וככה אנו בונים את הזמן נכון, ומשחררים את הזמן  מהדמיון שאוחז בו, כשאנו מדברים עם אנשים אחרים, אל לנו לזרוק מילים רקות לאוויר, ולעשות מאמץ לעמוד במה שלקחנו על עצמנו. מצד שני, אם אנו מבינים שאין ביכולתנו לעזור, אז פשוט להודיע לאדם השני, וכך אנו מחזירים את הדברים למקומם, כך אנו מאפשרים לאדם אחר לחפש עזרה במקום אחר.

״אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַיהוָה אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה״.

קדושת המילה המדוברת היא אחד היסודות העמוקים ביותר של דמות האדם. הדיבור הוא תכונה יסודית של האדם, וזהו הביטוי המעשי של צלם אלוקים שבו. בשל כך, הדיבור עצמו הוא קדוש. קדושת הדיבור באה לידי ביטוי בדרכים שונות בהלכה – בהלכות לשון הרע ורכילות, בשבועות ובנדרים ועוד. שורש הקדושה הוא במילה עצמה – בהתייחסות הרצינית למילה והביטויים שמגיעים עוד קודם להוראותיה המעשיות. ברית כרותה היא למילה. הברית שאדם רוצה לכרות עם המילים שלו היא בעובדה שאין הוא ״זורק״ סתם מילים. הוא מתכוון למה שהוא אומר ורואה חשיבות עליונה בעמידה בדיבורו. לדוגמא בשעה שאדם קובע שעת פגישה עם מישהו הוא מתכוון לכך.

״אֱמֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה״.

ריבוי המילים בחיינו מביא לזילות גדולה במילה – המדוברת והכתובה. ההתייחסות אל המילה כמי שבאה לתאר את המציאות או את הדעה כפי שהיא, התחלפה, וכיום המילים הם אמצעי טשטוש ודרך ליצור התייחסות סובייקטיבית לכל הנושאים הנמצאים מסביב. זילות זו מביאה לעליבות דרכי הביטוי, אולם עוד יותר מכך – לאי ההתייחסות למילה כאל מציאות, אלא כדבר מה הפורח באוויר ואין לו משמעות של ממש. 

מצד שני גם אריכות יתר היא הפרת הברית עם המילה. חז״ל במסכת פסחים מסבירים: ״לְעוֹלָם יִשְׁנֶה אָדָם לְתַלְמִידוֹ דֶּרֶךְ קְצָרָה״. משמעו לדייק בתורה ולדבר בקיצור. כשאנו מקיימים פגישה אנו צריכים להעלות דברים באופן תמציתי וברור, על מנת להקל על הזכירה וההבנה. חז״ל  מדגישים את חשיבות הקיצור והבהירות  תוך התאמת השפה לפגישה עצמה כפי שנאמר במשלי: ״חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ״.״

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.